HOGYAN KEZDJÜNK EL ÚJRA MOZOGNI

0
42

Mindennapjainkban állandó időhiánnyal küzdünk, a munka, otthon, család feladatait próbáljuk teljesíteni. Mindezek mellett magunkra már szinte semmi idő sem jut, nem is beszélve az egészséges élethez szükséges valamilyen testmozgásról. Ha ezt el akarjuk kezdeni, most először vagy újra, nem mindegy, hogyan fogunk hozzá.

Sokféle oka lehet annak, hogy ha már korábban sportoltunk, miért hagytuk azt abba. Ha változik az élethelyzetünk, hirtelen elmaradhat a sport, s ha nagyobb idő esik ki, nehezebb újra kezdeni. Mivel hosszabb kihagyás esetén fizikai, egészségi állapotunk is változhat, nem árt az újrakezdés előtt családi orvosunkkal is konzultálni. Nem biztos, hogy 1-2 év elteltével is ugyan úgy bírjuk majd a korábban megszokott fizikai megterhelést, de időközben egy olyan új krónikus betegség is jelentkezhetett nálunk, ami miatt lehet, hogy új mozgásformát is kell majd választanunk.

Fontos, hogy legyen motivációnk az újbóli és folyamatos mozgásra, mert nem csak elkezdeni kell egy új napi rutint, hanem azt meg is kell tudni tartani. Általában az egészségünk megőrzésének vágya az elsődleges motiváció, de nagyon sokszor fogyni is szeretnénk. Bármilyen testmozgást elkezdeni mindig nehezebb, pláne túlsúllyal, de tudnunk kell, idővel a rendszeres fizikai aktivitás az általános közérzetünket is javítja. Fontos hangsúlyozni, hogy nem kell rögtön a konditermi szenvedést vizionálni, egy egyszerű séta, ha rendszeres, is sokat segíthet.

Amikor valamilyen új mozgásformába kezdünk, nagyon fontos a fokozatosság megtartása. Aktivitásunk első periódusában, ha konditermi tréninget választunk, jó ötlet lehet személyi edzővel együtt elkezdeni a munkát, aki szakértője a feladatok megfelelően egymásra építésének. Ne terheljük meg magunkat, hiszen nem az a cél, hogy lesérüljünk, hanem az, hogy jó általános állapotot tartva mérsékelten erősödjünk. Ha egyszerűbb, mindennap végezhető és speciális eszközöket nem igénylő gyakorlatokat választunk, figyeljünk a ráfordított időben is a fokozatosságra, kevesebbel indítva idővel emelhetjük az adagot. „A kevesebb mindig több, ha okosan csináljuk” – nem véletlen tartja így a régi közmondás. No és akkor itt van még az a fontos pszichikális tényező is, hogy ha nem szakadunk meg az elején, a kedvünk sem megy el a dologtól, ami sokkal fontosabb annál, mintha hirtelen látványos eredményt érnénk el akár az állóképességünk, akár a fizikumunk javításában.

Ne akarjuk az egész életritmusunkat sem egy csapásra megváltoztatni, ha belekezdünk valamilyen testmozgásba. Először jöhet maga a mozgás beiktatása a napi menetrendbe, s a fentebb említettek miatt az is fokozatosan. Szokjuk meg először, hogy adott napszakban egy új programunk is van, egy rövid séta, egy otthoni torna, ami rendszeressé válik. Ha megvan a mozgás, változhat mindemellet az életmódunk is. Legyünk a mindennapjainkban is aktívabbak, ha megtehetjük, ne kocsival, hanem gyalog menjünk munkába, vagy ne lifttel, hanem a lépcsőn fel az emeletre. Az étrendünk megváltoztatása lehet a következő, de ez sem radikális lépés. Ha hirtelen elvonunk mindent magunktól, ami kissé egészségtelen, de eddig nagyon szerettük, az roppant frusztráló lehet. Ha tudatosul bennünk, milyen változtatások lennének hasznosak étkezésünkben, apránként válasszunk új utakat, és nem kell mindent azonnal letiltanunk magunktól. Gondoljunk bele, az is látványosan segíthet, ha megpróbálunk csupán csak rendszeresen étkezni, nem naponta egyszer, este, hatalmas adagokat. Lehet, a tartalom jórészt maradhat is, ha csak a forma változik.

Ne feledjük, ha kitartóak vagyunk elhatározásunkban, és nem siettetjük a megvalósítást, komoly eredményeket érhetünk el, s közérzetünk is pozitívan változhat. Családunk, barátaink is felfigyelnek majd előbb-utóbb a velünk történő változásokra, és kérés nélkül megkaphatjuk majd tőlük a pozitív visszaigazolást: jól döntöttünk, megérte a sok fáradozást.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here