Mint minden, ha túlzásba visszük, a szoláriumozás (továbbiakban: szoli) is káros lehet. De!

Elsőként azt kell tisztázni,hogy az UV sugárzásnak 3 fajtája van.
UV-A: a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 98%-a, mely a látható fényhez legközelebb eső, leggyakoribb kisenergiájú tartomány, ez a legkevésbé veszélyes az egészségre.
UV-B: a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 2%-a, nagy energiájú sugárzás, mely az egészségre ártalmas, veszélyes sugárzás. Normális körülmények között elnyeli a Föld ózonrétege, ha mégis nagy mennyiségben éri testünket, akkor égünk le, és rákos elváltozásokat is okozhat a bőrön, az immunrendszert is gyengíti.
UV-C: ez a legerősebb, legártalmasabb és legveszélyesebb sugárzás, de szerencsénkre ezt az ózonréteg teljesen kiszűri.

De hogyan is barnul bőrünk? Természetes bőrszínünket a melanin elnevezésű bőrfesték határozza meg. UV hatására a bőrünk mélyén levő melanocitának nevezett sejtek olyan folyamatot indítanak el, melynek során több melanin keletkezik. A barnulást tehát a keletkezett melanin bőrfelületre jutása okozza.

Az emberek különböző módon reagálnak az UV sugárzásra, a sötét bőrűek gyorsabban termelnek több melanint, ezzel ellentétben a világosabb bőrű emberek bőre elég kevés melanint tartalmazhat, ezért nem barnulnak ezek az emberek sem napozáskor, sem pedig a szoláriumban.

 

A jó egészséghez elengedhetelen a D vitamin. A legtöbb Európában élő ember túl kevés D vitamint kap, főleg a téli hónapokban, mivel ilyenkor a napfény kevés UV fényt tartalmaz. Egészségügyi tanulmányok bizonyították világszerte, hogy a D vitaminnak nagyon fontos szerepe van a megelőzésben:

  • sejtek szintjén: mell-, vastagbél- és prosztatarák,
  • csontozat szintjén: osteoporosis, osteomalacia és combnyaktörés,
  • szervek szintjén: magas vérnyomás, hypertensio és szívbetegségek,
  • mentális szinten: SAD, pre-menstruációs szindróma, PMS, depresszió és általános közérzet,
  • auto-immunk betegségek: sclerosis multiplex, 1. típusú diabetes és rheumatoid artritis,
  • bőrproblémák: pl. psorisasis,
  • táplálkozási problémák.

Orvosi és tudományos körökben is elfogadott és bizonyított tény, hogy az ember természetes állapotában a D vitamin 90%-át bőrön keresztül kapja, a napfény által. Úgy vagyunk “tervezve”, hogy csak 10%-ot kapjunk a táplálkozás által, így elmondhatjuk, hogy a napfény létfontosságú a szükséges D vitamin előállításában.

Az is tény, hogy a mai ember egyre kevesebb napfényben részesül, hiszen legtöbbünk mesterséges megvilágításban éli életét. Ezért nem is csoda, hogy szervezetünk küzd az optimális D vitamin szint fenntartásáért. Ezért is tanácsolnak az elismert D vitamin szakértők legalább heti kétszeri ésszerű mértékű napozást, szolizást. Így segítjük elő szervezetünknek, hogy megfelelő legyen a D vitamin szintje és a téli hónapokban is hozzá jusson a megfelelő mennyiséghez.

A végére pedig a szoláriumozás szabályai:

  • a kezdők csak fokozatosan szoktassák bőrüket,
  • mértékletesen szolizz,
  • soha ne égj meg,
  • védd az anyajegyeket, szemölcsöket,
  • használj a bőrtípusodnak megfelelő krémet (nem csak védi, de táplálja is bőrödet),
  • használj védőszemüveget amennyiben a szolizás alatt zavar a fény (vagy nem tudod annyi ideig behunyni a szemed)!

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here